Specialkost, ansökan

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Här kan du som vårdnadshavare, myndig elev eller personal ansöka om specialkost i förskola och skola.

I grundskolan och gymnasieskolan serveras alltid minst två maträtter varav det ena alternativet är lakto-ovo-vegetariskt. Du som är vegetarian behöver därför inte ansöka om specialkost. Du som efterfrågar till exempel fläskfri kost serveras vegetarisk kost enligt politiskt beslut. Eftersom det alltid finns ett vegetariskt alternativ i skolan behöver man inte ansöka om exempelvis fläskfri kost.

På förskolan serveras endast en maträtt varje dag. Därför ska du ansöka om specialkost om du vill ha till exempel vegetarisk eller fläskfri kost.

Läs gärna mer om maten vi serverar i förskolor och skolor och vad som gäller för specialkost.

Riktlinjer på arabiska

Intyg om specialkost

Om du ansöker om specialkost pga. av födoämnesallergier eller sjukdom som kräver specialkost behöver du skicka in ett kostintyg. Det ska skrivas av legitimerad vårdpersonal såsom läkare, dietist, psykolog eller logoped. En kopia på anteckningar från din patientjournal där medicinsk diagnos/orsak till behovet av specialkost framgår godkänns också.

Hjälp oss minska matsvinnet!

Om ditt barn/elev är frånvarande är det bra om du kontaktar köket för att avbeställa specialmåltiden. Detta för att minska svinnet.

Så här ansöker du

  1. Är ni två vårdnadshavare ska en av er klicka på "Ansökan specialkost". I e-tjänsten får du ange e-post eller mobilnummer till den andra vårdnadshavaren.
  2. Den andra vårdnadshavaren ska sedan invänta ett mejl eller sms om att man ska signera ansökan.
  3. Den andra vårdnadshavaren klickar på länken i mejlet/sms:et, loggar in och signerar med sitt BankId.
  4. Ansökan skickas in när båda vårdnadshavarna har signerat den.
  5. Om du är ensam vårdnadshavare registreras ansökan direkt.

Du som har skrivit ansökan har möjlighet att se status på ärendet under menyn Mina sidor. Där ser du om ansökan är inskickad eller om den väntar på flerpartssignering, det vill säga den andra vårdnadshavarens signering. Först när den har status inskickad är den registrerad hos oss och du får en bekräftelse.

Övrig info

Saknar du e-legitimation (BankID), kontakta InfoCenter på telefon 0383-971 00 eller e-post infocenter@vetlanda.se  för blankett.

Personal som är i behov av specialkost ska logga in som personal (inte med e-legitimation) och göra ansökan.

Behandling av personuppgifter

Frågor om e-tjänsten

Följande behövs för e-tjänsten

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa