Tobaksvaror, ansökan om tillstånd för försäljning
Den här tjänsten kräver inloggningHär ansöker du om tillstånd för att sälja tobaksvaror enligt lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088). Du kan inte söka tillstånd för både detaljhandel eller partihandel i samma ansökan. Vill du bedriva båda typerna av verksamhet får du skicka in två separata tillståndsansökningar. Detaljhandel innebär att du säljer direkt till konsumenter. Partihandel innebär att du säljer till andra än konsumenter, till exempel detaljhandlare eller andra partihandlare.
Om kommunens prövning
Du som ansöker om tillstånd för att sälja tobaksvaror ska visa att du med hänsyn till dina ekonomiska och personliga förhållanden och omständigheter i övrigt är lämplig att utöva verksamheten. När en juridisk person ansöker om tillstånd kan det innebära att alla personer med betydande inflytande i den juridiska personen utreds. Personer med betydande inflytande kan till exempel vara aktieägare med betydande inflytande, finansiärer, styrelseledamöter, verkställande direktör och bolagsdelägare.
Detaljhandel:
Uppgifter från Skatteverket och Kronofogden samt Polismyndigheten kan komma att begäras in i samband med att kommunen utreder lämpligheten.
Partihandel:
Uppgifter från Skatteverket och Kronofogden kan komma att begäras in i samband med att kommunen utreder den ekonomiska lämpligheten.
Kommunen måste även begära in ett yttrande från Polismyndigheten samt Tullverket.
E-legitimation och företagsuppgifter
När du företräder ditt företag så kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.
I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.
Bilagor som ska bifogas ansökan
Dokument om ägarförhållanden, exempel:
- aktiebok
- handelsbolagsavtal
Utdrag från Bolagsverket, exempel:
- registreringsbevis
- nuvarande och avslutade uppdrag
Övriga dokument:
- Finansieringsplan
- Egenkontrollprogram
- Uppgifter från Skatteverket
- Uppgifter från Kronofogden
Avgifter och handläggning
Kommunen tar ut en handläggningsavgift för ansökan och den ska betalas innan handläggningen påbörjas. En årlig avgift för tillsyn tillkommer också. Tillsynsavgiften beror på vad du säljer. Läs mer om kommunens regler och avgifter.
Tänk på att det kan ta upp till 16 veckor från det att ansökan är komplett tills du får din ansökan prövad.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Personuppgifterna behandlas för att administrera din ansökan om tillstånd för tobaksförsäljning.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Gallras när verksamheten upphör.
Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter mottages i första hand av Miljö- och byggförvaltningen i Vetlanda kommun och skickas vidare till berörda myndigheter.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndigheten (https://www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal-och-tips/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnämnden
miljo.bygg@vetlanda.se
Kontaktcenter
kommun@vetlanda.se
0383-971 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Du måste ha fyllt 18 år
- Organisationsnummer
- Så här skaffar du e-legitimation